stallguidning!

Nu har jag äntligen skrapat ihop ett inlägg om mitt kära stall! Jag måste börja med att ge Stallägaren massa cred för den otroligt strukturerade uppläggningen utav allt från förvaringsutrymmen till rutiner. Man kan verkligen inte annat än att älska när saker och ting alltid görs exakt som det ska göras! Tänkte visa er så gott som hela stallet, börjar med att lägga upp en ritning över stallet så att säga (njut nu noga utav den för jag har jobbat hårt för att få den någorlunda propotionerlig)




här ser ni då även förklaringar till vad som ligger vart.




själva stallet sett ifrån "brunnen" där vi brukar parkera bilarna, som ni ser så sköts stallplanen nogrant utav stallvärden!


innefrån stallet sett ut mot stallplanen där ni även ser en skymt utav ridhuset (den röda byggnaden)


i foderkammaren råder strikt ordning då det är väldigt viktigt för oss hästägare att ALLA hästar får RÄTT foder vid ALLA fodringar.

från att kommit från ett "kallvattensstall" så är detta ängeln i stallet, vår kära varmvattenberedare som förser allt ifrån betforn till duschning av hästarna med varmvatten. (i foderkammaren)



hela stallet sett ifrån sadelkammaren, som ni ser om ni kollar noga så finns det två sorters belysning, den som är tänd precis som vanligt ljus sedan har varje häst en lampa utanför deras box som förser som med "mysbelydning" på kvällen ända till en timme efter de fått sista fodret samt sätts igång en timme innan morgonfodringen, för att hästarna ska ha det så behagligt som möjligt.


sadelkammaren utifrån, just nu planeras det att bygga en ny lite större sadelkammare.


inuti sadelkammaren försöker vi hålla så god ordning som möjligt för att lätt hitta rätt saker


i de så kallade "förvaringsrummet" har jag och Erika våra täcken och andra prylar. på bordet hade jag just för gårdagen slängt lite smutstvätt som skulle hem och tvättas.


Dame's box utifrån


Mirre's box utifrån


Mirre's box utifrån med sikt ut mot vägen. Alla hästar får vatten i spannar, vi har vattenkoppar men använder dom inte. Istället har vi en otroligt praktisk slang som förser alla spannarna snabbt med vatten. (mina hästar får inte saltsten då dom båda är otroliga utnyttjare utav det)



"höboxen" dör vi förvarar höbalen & höpåsarna när de inte är fyllda samt verktyg som grepar sopkvastar mm.


utgången mot gödselstacken och vägen, med Mirre's box i ryggen

Gödselstacken samt stallet, vissa utav hästarna har dörrar som går att öppna så att dom kan kolla ut när det är fint väder.


med gödselstacken i ryggen kan man skymta de gröna hagarna.




en liten del av de stora hagarna där hästarna går. Helt underbart att man har möjligheten att varje dag släppa ut sina djur i så fina hagar, det är nog det bästa som hästägare <3



Vad tycker ni om stallet? själv så tycker jag att det är så himla fint, naturligtvis gör sig inte alla bilder riktigt rättvisa men jag tyckte ändå att jag skulle visa er då jag faktiskt sakt att jag ska göra det, så kom igen. KOMMENTERA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0