Foder?


Vad använder ni er av för foder? Och i vilka mängder?

Själv anser jag att hästen ska tillgodogöra sig så mycket som möjligt på höet och utfodra så lite kraftfoder som möjligt. I Mitt stall fodrar vi med Hösilage & de två andra hästarna käkar krafft grund och pelletrerat betfor. Simpelt låter det. Jag som är en såkallad klydderöv vill inte ge min häst pellets då jag alltid har en syn bak i mitt huvud att dom ska få foderstrupsstoppning. Mirre äter snittbetfor, havre och hippos müsli samt en massor av tillskott, just för att jag vill slippa oroa mig för att hitta henne med en klump foder i halsen.

Visst vet jag att det är löjligt av mig och jag har faktiskt utfodrat mina andra hästar med pellets och det har aldrig hänt något. Om jag ska vara ärligt så kommer nog hela tankesättet ifrån vår kära lärare som malt på om det i två år, jag har läst lite om det och blivit förskräckt. Därför får Mirre inte några pellets utan vi kör müsli. Det har nu kommit två hästar till vår praktik som äter hippo cool / krafft grund och jag är besatt av att vattna deras pellets varje gång innan jag fodrar just bara för att. Vissa anser att jag är tönn, men hellre det säkra före det osäkra.



Mirres Fodertillskott
fv. Salt, Vitlök, b-vitamin, Stomach-Plus, Olja & Mineraler

fv. B-vitaminer i pelletsform, Mineraler i pelletsform, löst salt, malen vitlök, stomach-plus

Betfor, havrekross & hippos Müsli

Såhär ser det ut när mirres mat är färdig gott med mooorotisar

Morgon
3,5kg hösilage
1kg blöt betfor
1/2kg havre
1/4kg müsli
2mått salt
1mått

Middag
3kg hösilage

Kväll
4kg hösilage
1kg blöt betfor
1/2kg havre
1/4kg müsli


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0