bra läder

Var handlar ni för läder? Är det en viktig detalj när ni handlar tex. träns? Jag kan ju förstå att man vill ha riktigt bra kvalité när man handlar en sadel kan jag verkligen förstå att man gärna lägger till några tusenlappar för att få lite bättre läderkvalité. Men jag är inte direkt den rikaste i skåne så jag väljer att kombinera. Man kan köpa saker som är biliga men som ändå ser väldigt exklusiva ut. Självklart skiljer sig läderkvalitén på mitt börjes träns och Sofies nya fina Dyon. Men det kan man ju förstå med prisskillnaden. Visst hade jag mer än gärna viljat köpa ett dyonträns till mirre, men jag har inte dom pengarna. Därför valde jag istället att köpa ett av sämre kvalité och märke för en tiondel av priset. Självklart är det inget som jag direkt skryter med utan det är bara en sak som är så. Jag handlar på börjes, frågar någon så svarar jag men säger ingen något så är det inget jag skryter omkring med. Alla handlar det dom vill ha och har råd till. Utrustningen gör inte ryttaren och som Sofie skrev förut så är det viktigaste att ryttaren själv uppskattar den utrustningen som h*n har och inte någon annan.

Åter till mitt börjesträns. Jag spanade in dyons billiga träns och fasnade lite för den platta nosgrimman och det stuket. Jag funderade ett tag på att köpa det men kom sedan fram till att det var lite slöseri då jag vet att Mirre går bäst på pullar i hoppningen och det var ett nytt hoppträns som jag var ute efter. Jag kollade länge runt och hittade ett på börjes med platta remmar fast med pullarnsgrimma, jag klickade hem det och självklart fick man inte mer än man betalade för. Men nu har jag äntligen tagit tag i det och ska göra var jag alltid gör med mitt "budget läder"



1 smörj allt läder noga med tvål.
2 torka ordentligt inget smuts får vara kvar
3 lägg alla delarna i en ren hink
4 ta vanlig rapsolja
5 häll oljan över lädret
låt ligga en två dygn
ta ur och torka

tänk på att oljan går att använda flera gånger.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0