Pessoasele

När jag longerar så använder jag mig av pessoaselen, hittade lite info om den när jag googlade. här kommer den :





De flesta hjälptyglar är fastsatta i longeringsgjorden och därvid dras hästens huvud i rätt form. Man går då miste om den viktiga uppbyggnaden av ryggmuskulaturen.

Med Pessoa trainingsystem tvingas hästen att arbeta, först i en låg form som hjälper till att bygga halsmusklerna för att successivt komma till en högre form.

Det är allmänt känt att den bästa gångarten att bygga upp muskler är i trav och den bästa gångarten att skapa bättre balans är i galopp.

Därför rekommenderas att börja arbeta hästen i trav och endast när gångarten är tillfredsställande bör man övergå till arbetsgalopp.

Målet med galopparbetet är att nå den form som liknar den hästen rids i.

Framskridandet av arbetet från låg till hög form skall inte påskyndas. Varje form skall vara väl genomarbetad innan man påbörjar nästa.

För att undvika stelhet och träningsvärk hos hästen bör inte arbetspassen vara för långa.


Olika former


Låg form. Hästen ska söka sig framåt nedåt så att rygg och bakben börjar arbeta i en avspänd form.



Mellan form. Det här är en övergångsform som hjälper till att bygga upp halsmusklerna.



Hög form. Den här formen är den som hästen rids i. Den hjälper till att bygga upp de sista musklerna som hästen behöver för att bli i perfekt balans i samlar galopp.



Dressyrform. Rekommenderas för ryttare som önskar nå en hög nacke.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0