Dagens ridpass.

Idag så bestämde jag mig för att hårdtrimma i paddocken. Vägen dit var otroligt jobbig och jag funderade flera gånger på att vända och ställa in den stackars lilla hästen i sin box. Myggorna var överallt! Men tog mig bort till banan och travade fram henne lång och låg, fokuserade mycket på att hon skulle ha bra takt i traven och trampa på ordentligt. Jag kom snabbt fram till ridningen som jag SKA utföra men inte alltid hittar, vilket gjorde att hon ble otroligt lyhörd. Lät henne falla in i lite galopp, hon fick jogga igång och sträcka ut sig, inget direkt krav på någon form utan mer att hon skulle slappna av och värma alla sin muskler innan vi skulle börja arbeta ordentligt.

Efter galopp-värmningen så började jag ta in henne på litem indre volter i trav för att se så hon var följsam och inte kastade iväg bogen som hon är så bra på. Idag fick alla bogar stanna intill hästen vilket fick är pluss i kanten! när jag ridit igenom henne på småvolter så började jag flytta henne lite lätt vilket hon gjorde oehört fint!

Trimmade henne sen ordentligt i galoppen, först körde jag lite intervallträning för att få upp flåset ordentligt och jobba lite på kondisen, när hon fått en längre paus efter det så la jag in lite byten som hon skötte exemplariskt. Hon väntade på att jag skulle ge hjälperna och inte fråns jag gav dom så bytade hon. Började med att byta över en 8-volt och fortsatte sedan med att byta på serpentiner. Det är helt otroligt hur hon kan vara så arbetsvillig ena dagen när hon dagen innan bara sätter sig emot exakt allt.

När jag var klar i galopparbetet så travade jag av henne och skrittade sen hem och nattade mitt fina lilla barn.

Guldstjärna till Mirre idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0