Rundvisning i stallet

 
Idag har jag haft jouren i vårt stall vilket innebär att man tar in/ut hästarna och ger dem mat 3ggr/dag. Man har jouren ca var 8:e helg så det är inte allt för jobbigt. Jag tog mig iaf tid att fota lite i stallet idag som jag då tänkte visa här. Började med att göra lite collage i picasa men de fick damp och tvingade mig att göra en uppdatering vilket jag inte ville så jag skiter i det haha! Hann iaf göra ett collage så de kommer nu först :)
 
 
Första bilden här består av hur vi förvarar vårt foder. Vi har ett rum (bilderna överst) där vi har kraft,mineraler, tillskott mm. På bilden längst upp till vänster är det fodert som ingår i hyran, på bilden längst upp till höger så har man mineralerna på hyllan som man själv får bekosta och även då om man vill ha egetfoder i tunnorna under. Jag använder både av mitt egna foder och sen lite av dem också, funkar super! På de två bilderna nederst har vi vårt halm/hö rum. Ja finns inte så mycket att säga om det, ingår också i priset, vad jag vet så finns det nog ingen gräns på hur mkt hösilage man får använda.
 
Bild på vår lagom stora tavla. Här står ungefär allt man behöver veta, vem som har jouren, vilka täcke som ska på hästarna, när det är träningar och vem som ska träna när, telefon nummer till alla i stallet och till vet, distrikt vet och lite annat bra!
 
våran spolspilta (innan jag städade den) Här står dem flesta oftast och gör vi sina hästar med även om man inte använder vattnet. Finns varm och kall vatten och man kan även ändra stråle på handtaget.
 
Våran toa, oftast jäkligt kallt där inne, men skönt att ha en :)
Vägen ut till gödelstacken där vi även förvarar redskap och täcken som ska torka eller på hästarna innan utgång
Andra sidan av gången till gödselstacken, där man hänger täcken osv. Även en korg (gömmer sig bakom de röda täcket) där man förvarar lunch påsarna
Gödselstacken!
Bild taget nerifrån på hela stallet. Morgon och kvälls kassarna förvarar vi som ni ser på bilden utanför boxarna
Bild på bobbos box! På varje box har man då namnskylt med nummer till ägaren, och sedan foderstat då man inte själv sätter fodert! Sen även en "skuld"lista där de kommer om man tex bett karro (som äger stallet) ta av lindor eller byta täcke osv. (täckes pålägg ingår)
Bild på mina skåp, i korgen längst ner förvarar jag sånt som inte används så ofta, bla ett par gamla benskydd, reserv grimmor och lite söndriga boots som kan komma till användning i vinter när broddarna ska på! Korgen över har jag lindor i, korgen över det har jag alla luvor och hans tävlingsbenskydd. Korgen övert har jag det jag använder varje dag, som hans benskydd, sprorrar, handduk (när jag smörjer) godis och lite sådant. Sedan ser ni även min sadel, en av dem är julias som inte blivit tillbaka lämnad än hehe. Där händer även de schbraket jag använde sist. På dörren sen hänger mina träns, lädergrimma och martingal.
Om man sedan öppnar skåpet så gömmer där sig alla schabrak (usch måste sälja några) , back on track paddar, longeringslina, borstlåda, hovfett, putsmedel, pälsglans osv osv. Och för tillfället även hans medicin.  Överst sen förvarar jag mina hjälmar.
 
Ovanför mina skåp så förvarar jag mina täcken, för tillfället har jag bara hans fleecetäcken, men någon dag i veckan kommer även alla hans ställtäcken åka ut.
Såhär ser de då ut när man kommer in i vår sadelkammaren, jag tycker man har väldigt gott om plats där, dock ser de ut som världens bombnedslag på bilden haha..
Liten bobbo mumsar på hö i sin box :)
Avslutar med en bild på min gosse efter en liten pysselstund.
 
ps. detta inlägget har tagit mig aaaaas lång tid att göra, ville bara säga det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0